maanantai 17. maaliskuuta 2014

Sähköauto pelottaa!


Amerikkalaiset autoliikkeet pelkäävät sähköautojen tuloa jopa niin paljon, että alan pioneeri, sähköauto Tesla törmää porttikieltoihin. Autoa ei oteta liikkeisiin myyntiin. Miksi ihmeessä? Syy on yksinkertainen: Tesla tekee autoilusta niin vaivatonta, että auton ostajan ei tarvitse enää tuoda autoaan takaisin liikkeeseen määräaikaishuoltoon. Autoliikkeiltä uhkaa mennä hyvä bisnes. Sähköautoissahan ei ole tulppia, ei öljyjä joita tarvitsee vaihtaa, ei jakohihnaa, ei vesipumppua, ei ruostuvaa pakoputkea jne. Boikotista uutisoi teknologiasivusto Wired.

Vanhat rakenteet jarruttavat uuden, energiatehokkaan, ympäristöystävällisen tekniikan käyttöönotttoa. Onhan se aika pöhköä.  Hommassa on vähän samaa kuin halpalinja-autoyhtiö Onnibussin kohtaamassa vastustuksessa muiden bussiyhtiöiden taholta. Onnibussi toi markkinoille konseptin jossa busseihin myydään jopa seisomapaikkoja ja lippujen hinnat alkavat parista eurosta - pitemmilläkin matkoilla. Seurauksena bussimatkustuksen suosion uusi nousu ja sähäkkää kilpailua staattiselle ja näivettyneelle alalle, jossa isot firmat ovat paaluttaneet tiukasti tonttinsa. Uutta kilpailijaa ei katsota hyvällä ja sen rattaisiin työnnetään kapuloita minkä ehditään. Ilkeää.

Tesla olisi kyllä varsin houkutteleva ajatus. Auto, jota ei juurikaan tarvitse huoltaa, lataaminen onnistuu julkisissa latauspisteissä ilmaiseksi tai jos lataa kotona, kilometrin hinta jää silti korkeintaan viidennekseen bensa- tai dieselauton vastaavasta. Peräkontin lisäksi tavaratilaa on konepellin alla saman verran. Kiihtyvyys nollasta sataan 4,4s ja karvalakkimallillakin 6,4s. Lähettäiskö kaupoille? Noh, Suomessa edullisin malli maksaa veroineen noin 90 000€. Ruma kasa rahaa. Toisaalta kilometrikustannukset ovat niin edulliset, että jos ajaa vaikka 20 000 km vuodessa, niin viiden tai viimeistään kymmenen vuoden päästä autoilun kokonaiskustannukset ovat tipahtaneet jo polttomoottoriautoilun kustannusten alle.

2 kommenttia:

  1. Huoltovapaus on kiinnostava näkökulma. Oiskohan näistä jotakin elinaarivertailuja?

    VastaaPoista
  2. Erittäin hyvä kysymys! Kun googletin hakutermillä "sähköauto +elinkaari", muutama ensimmäinen linkki vei uutisiin, jotka oli otsikoitu sähköautojen kannalta hieman synkästi, esimerkiksi tämä: Sähköauto voi saastuttaa enemmän kuin polttomoottorilla kulkeva ajoneuvo (http://www.tekniikkatalous.fi/autot/sahkoauto+voi+saastuttaa+enemman+kuin+polttomoottorilla+kulkeva+ajoneuvo/a846028). Kuitenkin, kun jutun lukee, selviää että itse asia ei ole aivan niin yksinkertainen. Ei tarvitse olla edes insinööri ymmärtääkseen, että tietenkään sähköautoilu ei ole ekologisesti kestävää, jos itse sähkö tuotetaan uusiutumattomilla energiantuotantomuodoilla ja jos sähköauto ajetaan kaatikselle 100 tuhannen kilometrin ajon jälkeen. Perinteisen autoteollisuuden (ja öljyteollisuuden, ja varaosateollisuuden, ja korjaamoiden, ja...) intresseissä on tietysti repiä aiheesta tuollaisia otsikoita. Kriittisyys kannattaa!

    VastaaPoista

Hei! Blogin asetukset mahdollistavat tällä hetkellä anonyymin kommentoinnin. Toivon silti asiallisuutta. Jos haluat mieluummin antaa suoraa palautetta, mailaa osoitteeseen gemini[at]live.fi. Olisi myös kiva jos anonyyminäkin allekirjoittaisit viestisi tavalla tai toisella, esim. etunimellä tai nimimerkillä.
Kiitos!